Věnování:
rád bych tuto knihu věnoval všem dobrým kouzlníkům,své rodině a také vám.
Alohomora:
kouzlo odemykající každý zámek
Locomotor mortis:
svěrací kouzlo částečné – nohy se nedají oddělit od sebe, aby se dalo chodit
Petrificus totalus:
svěrací kouzlo úplné – ruce i nohy ztuhnou u těla
Wingardium leviosa:
kouzlo, které přiměje věci vznášet se
Aparecium:
kouzlo, které zobrazí neviditelný inkoust
Brakiam elmindo:
náprava zlomeniny – pozor – naprosto neúčinné !!! aspoň v podání Zlatoslava Lockharta
Expelliarmus:
odzbrojovací kouzlo, provázené oslnivým zábleskem červeného světla
Imobilis:
zmrazovací paprsek
Finite incantatem:
ukončení platnosti kouzla
Lumos:
na konci hůlky se objeví malé světélko
Nox:
světélko na konci hůlky zhasne
Obliviate:
(Amnesia) kouzlo pro ztrátu paměti, tzv. paměťové kouzlo
Peskiwichtli:
Pestiraran Pestrnomi:
kouzlo na pochytání a vrácení rarachů do klece – pozor – naprosto neúčinné !!! aspoň v podání Zlatoslava Lockharta
Rictusempra:
lechtací kouzlo
Serpentortia:
vykouzlení hada z nitra hůlky
Tarantallegra:
kouzlo nutící nohy poměrně rychle tancovat – vlastníka neposlouchají
Vera vertum:
přeměna živého tvora v pohár
Dissendium:
vytvoření otvoru v hrbu kamenné čarodějnice
Expecto patronum:
kouzlo vyvolávající patrona – buď beztvarý stříbrný oblak nebo konkrétní tvar – který je schopen zadržet nebo odehnat mozkomora/y
Ferula:
zpevnění zlomená nohy dlahou
Fideliovo:
zaklínadlo možnost, jak do jiné osoby ukrýt informaci o pobytu kohokoliv, aby se nedal vystopovat
Mobiliarbus:
vyzvedne předmět do vzduchu a přenese na určené místo
Mobilicorpus:
vznášení předmětu ve vzduchu, svázání neviditelnými kruhy (např. Snapea v mdlobách…)
Natažení ruky s hůlkou:
a její odmávnutí přivolá záchranný autobus
Repellentus:
kouzlo odpuzující vodu
Riddikulus:
zesměšňující kouzlo – jediný způsob, jak účinně zlikvidovat bubáka
Waddiwasi:
čistič klíčových dírek – předmět , který je nacpán do klíčové dírky zasáhne pachatele
Accio:
kouzlo přivolávající předměty
Avis kouzlo:
pro vyslání hejna ptáčků z nitra hůlky
Deletrius:
kouzlo na vymazání znamení zla / zmizení předmětu
Densaugeo:
kouzlo zvětšující zuby
Diffindo:
kouzlo pro rozdělení cíle na více částí
Enervate:
kouzlo pro odstranění mdloby
Engorgio:
zvětší cokoliv do potřebné velikosti (nebo původní)
Finite incantatem:
zastavení působení běžného kouzla
Furnunculus:
puchýřové zaklínadlo
Impedimenta:
(Stupefy) omračující kouzlo (mdloby na tebe!)
Incendio:
kouzlo , které rozdělá a zapálí oheň
Konjunktivitus:
oslepující kouzlo
Morsmordere:
kouzlo pro vyvolání znamení zla
obliviate:
kouzlo pro změnění paměti
Priori incantatem:
vyvolá u hůlky, na kterou bylo sesláno, poslední kouzlo, které sama učinila
Quietus:
kouzlo pro ztlumení hlasu na původní sílu
Reducio:
zmenší cokoliv do potřebné velikosti (nebo původní)
Relashio:
kouzlo pro zahnání/zapuzení
Reparo:
kouzlo pro opravu čehokoliv rozbitého (patrně pro neživé předměty)
Sonorus:
kouzlo pro zesílení hlasu
Kletby které se nepromíjejí
Avada kedavra:
zelené světlo, svištivý zvuk – okamžitá smrt
Crucio / cruciatus:
působí obrovskou bolest
Imperio / imperius:
osoba ovládaná kletbou vykonává příkazy bez vlastní vůle
Kouzelné formule II.
Acio — přivolá libovolný předmět
Alahomora — otevře zámek
Aperecium — zobrazí text psaný neviditělným inkoustem
Amnesia — způsobuje ztrátu paměti
Avada Kedavra — zasazený okamzitě zemře; první kletba, jez se nepromíjí
Avis — vyčaruje z hůlky hejno malých ptáčků
Balit — vsechny věci z podlahy se naskládají do kufru nebo tašky
Colloportus — čarovně zamkne dveře
Cruciatus — způsobuje nesmírnou bolest; druhá kletba, jez se nepromíjí
Diffindo — roztrhne určitý předmět
Dissendium — otevírá tajný vchod do Prasinek v jednooké čarodějnici
Enervate — rusí omráčení
Engorgio — zvětsovací kouzlo
Evanesco — kouzlo na zmizení lektvarů a pergamenů
Expecto Patronum — vyčaruje patrona na ochranu před mozkomorem
Expelliarmus — odzbrojí protivníka
Fenite ingintasum — ničí malé předměty
Fera vertum — promění krysu v stříbrný pohár
Ferula — přiváze dlahu ke zlomenině
Finite incatatem — zrusí vsechny kouzla
Flagrate — udělá na určitém místě zkřízené ohnivé X
Furnunculus — vyčaruje na pokozce veliké osklivé puchýře
Imperius — dovolí absolutně ovládat protivníka; třetí kletba, jez se nepromíjí
Impedimenta — na chvíli znehybní soupeře
Legilimens — při pohledu z očí do očí umozní soupeři proniknout k pocitům a vzpomínkám v mysli někoho jiného
Locomotor ... — zvedne předmět který chcete do výse, a čaroděj ho pomocí hůlky může přenáset
Locomotor mortis — svěrací kouzlo Lumos — vyčaruje světlo na konci hůlky
Mobilicorpus — narovná a nadnese člověka tak, aby ho mohl člověk pomocí hůlky přenáset
Morsmordre — vytvoří na obloze Znamení zla
Nox — zhasíná světlo hůlky
Peskiwichtli Pesternomi odhání skřítky
Petrificus totalus — úplné znehybnění
Portus — vytvoří z určitého předmětu přenásedlo
Pouta na tebe — hrubé provazy spoutají člověka nebo zvíře
Prior incantato -zjistí, jaké kouzlo vyčarovala hůlka naposled
Protego — odrazí méně účinná kouzla a přerusí efekt nitrozpytu
Pulírexo — kouzlo pro úklid Quietus — ztlumí hlas na normální hlasitost
Reducto — zmensovací kouzlo Relashio — odezene Ďasovce
Reparo — opraví libovolný předmět Rictusempra — protivník se nemůze smíchy ani hnout
Riddikulus — zneskodňuje bubáky
Ringgardium leviosa na hrudník vám dopadne buvol
Serpensortia — vyčaruje hada
Sonorus — zvýsí hlas
Tarantalegra — donutí soupeře tančit foxtrot
Ukaž mi cestu — hůlka ukáze k severu
Waddiwasi — vyčistí ucpané klíčové dirky
Wingardium leviosa — umozní pohybovat s předměty pomocí hůlky
Zapomeň — způsobí ztrátu paměti
Moremilakej ____způsobí že předmět začne vydávat různé zvuky
Highcall______zbůsobí že ptáček začne zpívat vysoké oktávy
Latinský kořen: finis (konec, hranice)
Účinky: Zruší účinky právě probíhajícího kouzla.
Flagrate!
Latinský kořen: flagro (planout, rozpálit, jas)
Účinky: Toto kouzlo bylo použito ve Fénixově řádu, pro vytvoření ohnivých křížů, které informovaly o tom, jaké dveře už na Odboru záhad Hermiona otevřela.
Furnunculus!
Latinský kořen: neznámý
Účinky: Kletba Furnunculus je příčinou vypučení nepříjemných nežitů. Neměla by se ale kombinovat s kouzlem vyvolávajícím rosolovatění nohou, protože postiženému vypučí po celém obličeji tykadla nebo chapadélka.
Impedimenta!
Latinský kořen: impedimentum (překážka, nesnáz)
Účinky: Znehybní nepřítele, ale když se kouzlo metá po zbroji nebo jiným kovovým předmětům, mine se účinkem a neškodně se odrazí. Při zasažení kouzlem osoba „zmrzne“, ale po chvíli se začne být oběť schopna pohybu.
Imperio!
Latinský kořen: imperium (mocnost, autorita, povel, nařízení, dozor)
Účinky: Kletba Imperius se používá pro kontrolu nad chováním osob. Někteří opravdu nadaní kouzelníci se ale účinkům této kletby dokážou bránit a zdaleka nejsou tak povolní jako jiní, je to ale velice pokročilá obrana proti černé magii. Ve stavu zakletí touto kletbou je mudla, kouzelník nebo moták schopen všech věcí, které by normálně nedokázal. Dokáže věci, které by normálně jeho pud sebezáchovy, reflexy nebo láska zavrhly, je schopen zabít své nejbližší nebo sebe, je schopen toho, co by přeze své fobie normálně nedokázal a je v plné moci kouzelníka, jenž kletbu vyslal. Díky tomu je to poslední z Kleteb, které se nepromíjejí (viz. Avada Kedavra! a Crucio!).
Immobilis!
Latinský kořen: immobilis (nehybný)
Účinky:Zmrazovací kouzlo – znehybní nepřítele.
Incarcerous!
Latinský kořen: carcer (vězení, cela, žalář)
Účinky: Toto kouzlo používala v knihách pouze profesorka Umbridgeová. Když Umbridgeová použila kouzlo proti kentauru Magorianovi, „provazy vyletěly provazy jako klubko hadů a pevně ovinuly kentaurovu hruď a spoutaly mu ruce.“
Incendio!
Latinský kořen: incandia (oheň)
Účinky: Kouzlo, které rozdělá oheň.
Klihando!
Latinský kořen:
Účinky: Osobě postižené tímto kouzlem se přilepí jazyk na patro, takže nemůže vydat ani hlásku a navíc je to docela nepříjemné.
Legilimens!
Latinský kořen: lego (chytat, vybrat si, sbírat, číst)
Účinky: Používá se pro čtení myšlenek. S jeho pomocí se dá vniknout do cizí mysli a zahlédnout záblesky jeho vzpomínek a snů.
Levicorpus!
Latinský kořen: levo (vznášet se) corpus (tělo)
Účinky: Toto zaklínadlo je neverbální, takže pro jeho provedení nemusíte formuli vyslovovat nahlas, stačí ji říct jen v duchu. Pokud toto zaklínadlo použijete, oběť, na kterou jste při jeho provádění mířili se zvedne do vzduchu a bude viset hlavou dolů, jako by byla za kotník pověšena na neviditelném háku. Oběť se spustí zpět použitím dalšího neverbálního zaklínadla – Liberacorpus! .
Locomotor!
Latinský kořen: loco (umístit, dát, poloha) motor (hýbat)
Účinky: Při použití tohoto zaklínadla předmět začne levitovat a poté ho pohybem hůlky dopravíte tam, kam potřebujete. Například když použijete „Locomotor kufr!“ váš kufr se vznese a vy ho jediným mávnutím hůlky dopravíte třeba ze schodů. Je to velice praktické zaklínadlo.
Lumos!
Latinský kořen: luma (světlo)
Účinky: Lumos je jedno z nejpoužívanějších a nejjednodušších kouzel, jaká existují. Po vyslovení formule se rozsvítí špička vaší hůlky a poskytne vám příjemný zdroj světla. Velice lehce také špičku hůlky zhasneme (viz. Nox! ).
Lumos maxima!
Latinský kořen: luma (světlo) maxima (největší
Účinky: Toto kouzlo se používá, když je třeba větší objem světla, například k osvícení velké místnosti apod. Špička kouzelné hůlky se rozsvítí více než u běžného Lumos!.
Lumus solem!
Latinský kořen: luma (světlo)
Účinky: Ze špičky hůlky vystřelí proud světla.
Mdloby na tebe!
Kořen: v angličtině Stupefy! (otupit), latinský kořen stupefactus (omráčený)
Účinky: Pokud se v sebeobraně kouzelník rozhodne použít toto kouzlo, vyletí z konce jeho hůlky červený světelný proud, který způsobí, že zasažený se dostane do stavu bezvědomí. Postižený může nabýt zpět vědomí pomocí kouzla Ennervate! .
Mobili-!
Latinský kořen: mobili (pohybovat se) corpus (tělo) arbustus (rostliny a stromy)
Účinky: Umožňuje pohyb předmětu. Toto zaklínadlo bylo používáno pouze dvakrát v celé Potterovské sérii, v obou případech s jinými příponami. První použití bylo od Hermiony pro pohyb vánočním stromkem. Podruhé bylo použito pro tělo profesora Snapea, když byl v bezvědomí. Kouzlo bude pravděpodobně nejvhodnější pro práci s mrtvolami a bezvědomými těly, ale nemáme žádný důkaz, který by to podpořil.
Morsmorde!
Latinský kořen: mors mortis (úmrtí)
Účinky: Zaříkávadlo, které vyvolá Znamení zla, symbol lorda Voldemorta. Tohoto symbolu se kouzelníci dlouho obávali, protože se objevovalo nad domy kouzelníků a čarodějek, kteří byli zabiti Voldemortem nebo jeho Smrtijedy.
Nox!
Latinský kořen: nox (tma)
Účinky: Toto kouzlo se používá pro zrušení účinků kouzla Lumos! . Zhasne tedy konec hůlky.
Obliviate!
Latinský kořen: oblivio (zapomenout, zapomínat)
Účinky: Paměťové kouzlo je příčinou toho, že se z paměti kouzelníka, motáka nebo mudly vymaže některá její část. Varianta tohoto zaříkadla může být použita pro změny paměti, ale zaříkadlo samotné je mnohem silnější než jeho úprava. I když může existovat kouzlo, které postiženému paměť navrátí, není v kouzelnickém světě moc známé.
Oppungo!
Latinský kořen:
Účinky: Toto zaklínadlo bylo použito pouze jednou, a to k poštvání kouzly vytvořených ptáčků k útoku na Rona, z toho usuzuji, že by mohlo být účinné se všemi kouzly vytvořenými zvířaty, aby dělala to, co si jejich původce přeje.
Periculo!
Latinský kořen: periculum (nebezpečí)
Účinek: Vyřknutím žohoto zaklínadla z vaší hůlky vytryskne proud zářivě rudých jisker.
Petrificus Totalus!
Latinský kořen: petra (skála) totus (celek)
Účinky: Dokonale znehybní oběť, takže se nebude moci pohybovat. Paže postiženého se stáhnou k tělu, nohy se k sobě semknou a postižený nemůže mluvit. Pohybovat se mohou pouze jeho oči.
Portus!
Latinský kořen: porta (brána, dveře)
Účinky: Přemění obyčejný předmět na Přenášedlo. Přenášedlo je předmět normálního vzhledu, který při dotyku donese všechny osoby na určené místo. Popisovaný pocit při přenášení je „jako by se vám zasekl hák pod pupík a vyzvedl vás do výše“. K přenosu stačí dotyk pouhou částečkou těla, jako například špičkou prstu, která se potom po dobu přenášení pevně přichytne.
Pouta na vás/tebe!
Latinský kořen: neexistuje; česká věta
Účinky: Toto kouzlo spoutá neviditelným provazem svou oběť. Používá se v jednotném i nožném čísle, takže pokud řeknete Pouta na tebe! a budete se snažit spoutat více lidí najednou, budete je muset spoutávat postupně, proto to množné číslo.
Prior Incantato!
Latinský kořen: priori prius (minulý, předešlý)
Účinky: Má efekt, který vyjeví, která poslední kouzla dělala hůlka, která je očarována. Při donucení dvou hůlek se shodným jádrem, které jsou vlastně „sestrami“ dochází k Priori Incantatem, hůlky se spojí jakoby zlatou nitkou, po níž klouzají světelné kapky. Hůlka, jíž se dotkne některá u kapek vydáví kouzla, která dělala od posledního směrem k prvnímu. Pokud se spojení hůlek přeruší, zmizí i stíny kouzel (pokud se vyjevují vraždy, objeví se stíny obětí).
Pulírexo!
Kořen: v angličtině Scourgify! (vymést)
Účinky: Používá se k čištění a úklidu. Dá se s ním vyčistit špinavá klec pro sovu i ústa nepřítele, pokud jsou příliš nevymáchaná (v ústech se objeví velké růžové mýdlové bubliny).
Protego!
Latinský kořen: protego (ochránit)
Účinky: Štítové kouzlo vytvoří ochranu proti méně škodlivým kouzlům, uřknutím a kletbám. Kouzlo se jen odrazí.
Quietus!
Latinský kořen: quies quietis (tichý, klidný)
Účinky: Toto kouzlo se používá pro zrušení efektu kouzla Sonorus!. Hlas nevymizí, ale jen se vrátí do původní hlasitosti.
Reducio!
Latinský kořen: reduco (vrátit se)
Účinky: Je příčinou toho, že se předměty zmenší. Když bylo na předmět použito kouzlo Engorgio! , které ho zvětšilo, toto zaklínadlo ho znovu vrátí do původní velikosti.
Latinský kořen: neznámý
Účinky: Pravděpodobně pomáhá k vaření něčeho, ale obvykle se využití kouzla v knihách bylo s vodou. Slouží jako náhrada hořáku, protože ohřívá vodu.
Reparo!
Latinský kořen: reparo (obnovit, opravit)
Účinky: Spraví jakoukoli rozbitou věc, rozbitou ať už kouzly nebo silou mudlovskými prostředky.
Repellentus!
Kořen: v angličtině Impervius! (nepropustný, odolný)
Účinky: Toto kouzlo dělá předměty voděodolnými a pomáhá proti zamlžení, použito v dešti na brýle, aby po nich voda jen neškodně stekla a jejich majitel měl stále dobrý rozhled.
Rictusempra!
Latinský kořen: rideo risi risum (smát se něčemu, smát se)
Účinky: Lechtací kouzlo způsobuje, že oběť se začne nekontrolovaně smát. Důsledek kouzla může být zastaven zaklínadlem Finite Incantatem!.
Riddikulus!
Latinský původ: ridiculus (směšný)
Účinky: Toto zaklínadlo se používá pro zbavení se bubáka. Aby bylo kouzlo provedeno účinně, musí si jeho původce představit bubáka pozměněného do něčeho zesměšňujícího (např. pavouk -> pavouk s kolečkovými bruslemi na nohou) a vyřknout zaklínadlo. Bubák se promění v to, co si kouzelník představoval a potom už stačí jen mávnutí hůlkou a bubák zmizí.
Sectumsempra!
Latinský kořen: sectura (řezání)
Účinky: Z těla a hrudi oběti tohoto kouzla vytryskne proudem krev, protože vzniknou hluboké rány. Bez včasného zacelení ran pomoci kouzel raněný vykrvácí.
Serpensortia!
Francouzský původ: serpent (had), sortir (had)
Účinky: Vykouzlí dlouhého černého hada připraveného k útoku, který vyleze z kouzelníkovy hůlky. Odstraní ho kouzlo Serpenta evanesca!.
Silencio!
Latinský kořen: silens (tichý, klidný)
Účinky: Po použití tohoto kouzla postižený nemůže vydat ani hlásku, ať otvírá ústa a pokouší se mluvit, jak chce. V knihách se ale neobjevilo žádné zaklínadlo, které by účinky tohoto kouzla zrušilo, i když nejspíše existuje.
Sonorus!
Latinský kořen: sono (zpívat, dělat hluk)
Účinky: Zaklínadlo Sonorus udělá hlas mnohem hlasitějším, asi jako kdyby místo něj byl použit mudlovský megafon. Hlas navrátí do normálu zaklínadlo Quietus! .
Ševelissimo!
Latinský kořen: neexistuje, protože kořen je český – ševelit
Účinky: Zaplní uši všech nežádoucích osob v místnosti nevysvětlitelným šumem, přes který není slyšet žádný jiný zvuk.
Tarantallegra!
Latinský kořen: tarantella (tanec)
Účinky: Nohy osoby postižené tímto kouzlem začnou nezadržitelně stepovat proti vůli jejich majitele. Zrušení tohoto zaklínadla je možné kouzlem Finite Incantatem! .
Tergeo!
Latinský kořen: tergeo (otírat, utírat, vytírat, čistit)
Účinky: Další z kouzel, jež byla použita jen jednou. Toto zaklínadlo omyje z obličeje zaschlou krev.
Waddiwasi!
Latinský kořen: neznámý
Účinky: Posloužilo k vytažení kousku žvýkačky z klíčové dírky (kterou tam samozřejmě nastrčil Protiva). Můžete jím ale cokoli vrazit komukoli do levé nosní dírky… Nezkoušet!
Wingardium Leviosa!
Latinský kořen: levo (vznášet se, zdvihnout)
Účinky: Toto kouzlo donutí předměty vznášet se. Když se očarovaný předmět ocitne ve vzduchu, může s ním být pohybováno pohyby hůlky kouzelníka, jenž je původcem tohoto zaklínadla, které je nejjednodušší kouzelnou formulí vůbec.
Zapoměňte!
Kořen: český kořen vysvětlovat snad nemusím
Účinky: Osoba, na kterou se kouzlo použije zapomene naprosto všechny údaje ze svého minulého života.
Žer slimáky!
Kořen: ryze česká věta, anglický originál jsem bohužel nenašla
Účinky: Osoba, proti níž je kouzlo namířeno bude zvracet slimáky. Proti tomuto zaklínadlo neexistuje žádná protikletba, postižený prostě musí s umyvadlem pod bradou čekat, dokud zásoby slimáků v jeho žaludku nedojdou.